Recenzje,  Tureckie Seriale

Güvercin: gołąb, który próbuje latać – kilka słów po premierze [Recenzja]

Podaj dalej
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Jedną z ostatnich tegorocznych premier w tureckiej telewizji jest serial “Güvercin”. Stacja Star TV postanowiła spróbować podbić serca widzów historią osadzoną we wschodnich klimatach. W tej produkcji mamy wszystko to, co lubi przeciętny turecki widz – konflikt między rodzinami, ciemne interesy, aranżowane małżeństwo i psychopatę opętanego żądzą zemsty.

Oficjalny plakat serialu

Po 15 latach Bedir Kavvi opuszcza więzienie, do którego trafił z powodu zabójstwa swojego przyjaciela, Ahmet Cibranoğlu. Teraz mężczyzna chce jedynie wieść spokojne życie razem ze swoją rodziną – żoną Zelihą, córką Zülüf i synem Müslümem.

Kiedy Bedir trafił do więzienia, to Zeliha przejęła obowiązki głowy domu. Kobieta całą swoją uwagę skupiła na wychowywaniu dzieci i zajmowaniu się domem. Zülüf przez ojca pieszczotliwie nazywana jest Gołąbkiem, stąd też tytuł serialu. To piękna, dumna i pewna siebie dziewczyna. Wyjechała do Stambułu na studia, ale ze względu na sytuację rodzinną wróciła do Gaziantep, aby wesprzeć matkę. Bardzo kocha swojego ojca i wierzy w jego niewinność. Sądzi, że kiedy ojciec wyjdzie na wolność, wszystko będzie już dobrze. Müslüm również jest bardzo zżyty z rodziną, ale ukrywa przed nimi, że spotyka się z Nefise Cirbanoğlu. 

Powrót Bedira wywołuje poruszenie w rezydencji rodziny Cirbanoğlu. Ökkeş, młodszy syn Ahmeta, jest awanturnikiem, prostakiem i psychopatą. Uważa on, że problemy rozwiązuje się przy pomocy broni i pięści, a gdy coś nie idzie po jego myśli, topi smutki w alkoholu. Chłopak poprzysiągł sobie, że zemści się na mordercy ojca.
Zaślepionego zemstą Ökkeşa stara się okiełznać jego starszy brat Kenan. Mężczyzna jest zupełnym przeciwieństwem swojego brata. Według niego wszystko da się załatwić pokojowo, bez rozlewu krwi i przemocy. Uczył się w liceum w Stambule, planował studia, ale po śmierci ojca musiał wrócić do Gaziantep i zostać głową rodziny.

Kenan niezbyt dobrze dogaduje się ze swoją matką. Kevsa bardziej troszczy się o młodszego syna, którego postępki stara się wybielać i dla którego zawsze szuka usprawiedliwienia. Aby chronić rodzinę stała się twardą i okrutną osobą. Kobieta wybrała już męża dla swojej córki i  planuje rychły ślub. Jej córka Nefise nie jest zachwycona pomysłem matki. Dziewczyna ukrywa przed nią fakt, że jest zakochana w Müslümie, który również odwzajemnia to uczucie. Młodzi postanawiają uciec i potajemnie wziąć ślub. 

W nocy Nefise i Müslüm biorą nogi za pas. Rano jako pierwsi dowiadują się o tym Cirbanoğlu. Wszyscy są w szoku. Ökkeş wpada w szał. Kenanowi ledwo udaje się powstrzymać brata przed podjęciem pochopnych kroków. Całą trójka jedzie do domu Bedira. Tam, jak to zwykle w tureckich serialach bywa, dochodzi do kłótni. Gdy okazuje się, że młodych nie ma w domu Kavvi, Ökkeş rozpoczyna swoje polowanie. Poszukiwania nie przynoszą rezultatu, co jeszcze bardziej potęguje w nim gniew. Aby zemścić się na swoim wrogu za wszystko, co się wydarzyło, porywa Zülüf  i wrzuca ją do głębokiej studni. Jednak Kenanowi udaje się odnaleźć dziewczynę.

Oczywiście, w końcu udaje się odnaleźć również młodych zakochanych. Dwie wrogie sobie rodziny nie widzą innego wyjścia. Nefise musi zostać wydana za mąż za Müslüma, ale żeby odpłacić pięknym za nadobne i uniknąć rozlewu krwi, Zülüf musi poślubić Kenana.

O co chodzi z Cyganką z zapowiedzi serialu?

Twórcy serialu postanowili nieco przybliżyć potencjał kulturalny Gaziantep. I tak oto pierwsze spotkanie Zülüf i Kenana ma miejsce w Muzeum Mozaik Zeguma. Dziewczyna przychodzi tutaj na rozmowę o pracę. Natomiast mężczyzna akurat odbiera nagrodę za działalność na rzecz ratowania miejscowych zabytków. Zülüf  przed spotkaniem podziwia mozaikę Cygankę, która jest symbolem muzeum. Dziewczyna, chcąc potrenować przed rozmową, opowiada historię związaną właśnie z tym dziełem sztuki. Z jej opowieści dowiadujemy się m.in. że mozaikę znaleziono głęboko pod ziemią. Nie wie, że przysłuchuje się jej Kenan. Mężczyzna proponuje, aby Zülüf  oprowadziła go po całym muzeum. Bohaterowie spacerują sobie po obiekcie, a widz przy okazji może zobaczyć, jakie jeszcze eksponaty można znaleźć w tej instytucji kultury.

Można powiedzieć, że Cyganka swego rodzaju metaforą. Mozaika została znaleziona głęboko pod ziemią tak, jak Zülüf została odnaleziona przez Kenana. I w zasadzie to tyle, jeśli chodzi o rolę tego dzieła sztuki. Trochę się tutaj zawiodłam. Twórcy serialu wykorzystali Cygankę w pierwszym zwiastunie i na podstawie tego oczekiwałam, że trochę bardziej przybliżą jej historię niż w trzech zdaniach na krzyż.

Czy warto oglądać?

Jeśli chodzi o fabułę, to w pierwszych dwóch odcinkach korzysta ona z utartych schematów. Oglądając 1 i 2 odcinek ciągle miałam wrażenie, że gdzieś to już widziałam, ale plus za to, że akcja toczy się stosunkowo szybko. Pewną “innowacją” na pierwszy rzut wydaje się jedynie akcja ze studnią. Chociaż w sumie to tylko mała modyfikacja klasyki, czyli zakopywania żywcem. Szkoda tylko, że wykonanie z użyciem efektów specjalnych wyszło jak zwykle. Nie opisałam wyżej wątków drugoplanowych, czyli dalszych członków rodzin i “interesów” robionych przez niektórych z nich, ale nic straconego, bo chodzi o to, co zwykle, czyli o pieniądze.

W obsadzie produkcji znaleźli się aktorzy z wysokiej półki, którzy może i nie mają rzeszy fanów, ale dość dobrze radzą sobie ze swoimi postaciami. Bohaterowie są wiarygodni. Można ich polubić, bądź znienawidzić. Postacie są w stanie wzbudzić w człowieku jakieś emocje, ale co najważniejsze bez przesadnych krzyków, trzaskania drzwiami i płaczu. To miłe, gdy nie trzeba ściszać dźwięków przy scenach z udziałem Nursel Köse. Główna para w tym serialu to dwa oddzielne byty aktorskie, które razem wyglądają “specyficznie”. Nie czuć między nimi chemii.

Pastel Film powierzył stanowisko reżysera Altanowi Dönmezowi. Jeśli ktoś oglądał produkcje, przy których on pracował, to również w “Güvercin” odnajdzie ten charakterystyczny dla tego reżysera klimat. Ogólnie od strony technicznej serial jest zrobiony dobrze. Kadry są miłe dla oka. Fabuła, aktorzy i miejsce akcji tworzą w miarę spójną całość,  a dopełnieniem tego jest muzyka, za którą odpowiada Alp Yenier (pewnie dlatego niektóre motywy w pewnych momentach przypominają mi trochę “Fazilet Hanım ve Kızları”).

Szczerze mówiąc, nie jest to serial zły, jednakże moim zdaniem może on zostać co najwyżej mocnym średniakiem. Czy polecam? Jak komuś nie przeszkadza brak chemii między główną parą, to można śmiało oglądać. Mnie ten serial jakoś szczególnie nie porwał. Na pewno nie będę czekać z wypiekami na twarzy na kolejne odcinki, ale będę podglądać, co tam się dzieje.

  • Obsada: Mehmet Ali Nuroğlu (Kenan), Almila Ada ( Zülüf), Menderes Samancılar (Bedir), Nursel Köse (Kevsa), Genco Özak (Ökkeş), Eslem Akar (Nefise), Berke Üsdiken (Müslüm), Gülen Kahraman (Zeliha), Devrim Saltoğlu (Celil), Osman Albayrak (Kasım), Toprak Sağlam (Elem), Dilan Telkök (Betül), Gözde Fidan (Nimet).
  • Reżyseria: Altan Dönmez
  • Scenariusz: Gül Gürsoy, Halil Özer
  • Produkcja: Pastel Film
  • Rok produkcji: 2019
  • Emisja: Star TV

Podaj dalej
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *